Knytt, Skrutt, Mårror & Filifjonkor.

27okt08-063

27okt08-060

Lyssnade på ”Vem ska trösta Knyttet?” när jag var liten. Många gånger. Hittade igen skivan när jag blivit lite äldre. Femton kanske? Och kunde den fortfarande utantill. Likaså idag.

Har ni aldrig lyssnat på historien om Knyttet? Om ensamhet & rädsla. Om havet, stranden & brevet i flaskan från ett litet Skrutt. Om Knyttets kamp mot Mårran. 

Om inte, ge den en chans. Tove Jansson är ett geni. Promise.

6 svar to “Knytt, Skrutt, Mårror & Filifjonkor.”

  1. Noora Says:

    Hej!
    Du har fin blogg!
    Fina hundar och gullig bebis.
    Jag har Traktor´s lilla bror, Bono!

    Jag har visiteras många gånger här, men det är problem att jag kan inte skriva svenska (så bra). Jag är finsk. 😉

  2. Mamma Says:

    Om ensamhet och rädsla… Men med ett väldigt lyckligt slut. Kram.

    När skruttet läst sitt brev med mycken möda
    (hon hade särskilt svårt med knyttets namn)
    blev buskens vita rosor plötsligt röda
    och skruttet flög helt glatt i knyttets famn
    och viskade: glöm bort hur hemskt det var
    och minns att allt det roliga är kvar!
    Jag längtar efter havet som jag aldrig har fått se
    och att samla vackra snäckor är en underbar idé!
    De reste redan samma natt i filifjonkans båt
    och alla homsor hurrade och skrek och bar sig åt,
    nu gungar glädjelampor över havet var man ser,
    nu tröstar vi varandra och är aldrig rädda mer!

  3. Sanna & My Says:

    Heja mamma! 🙂

  4. Martha, Idefix & Nike Says:

    Ser att MY burken som hon fått av TOLLARNA står framme! 🙂 De glädjer dom rödas hjärtan!

  5. Kajsa Says:

    Du är så duktig du!
    Men om du inte laddar hem msn snart så Lovar o Svär ja att du får påhälsning av nå elakt.. Alltså på riktigt.
    Chop CHOP, seså, kom igen nu!! Grr

  6. Mikke Says:

    Tro det eller ej, men när jag jobbade i sthlm satte skolan upp ”Vem ska trösta knyttet?” som musikal. Blev onekligen lovely.

Kommentera

